Među hraniteljima je sve prisutnije stanovište da
je hraniteljsko postignuće proizvod složene mreže odnosa između hranitelja i institucija
nadležnih za socijalnu politiku u kojoj se formira identitet (ne)uspešnog
hranitelja s visokim, umerenim ili niskim samopoštovanjem.
Samopoštovanje se najčešće određuje kao svesni, (spoznajno-osećajni)
iraz procene koja predstavlja jedan od najdirektnijih pokazatelja skupa pojmova
o sebi.
Određenje pojma i geneza
Samopoštovanje –
skup kvaliteta koje pojedinac opaža kod sebe (Coopersmith, 1967),
Samopoštovanje –
način na koji pojedinac sebe vrednuje, nastalo kao rezultat međuljudskih odnosa
sa značajnim drugim ljudima (Mead, 1934),
Često
se samopoštovanje posmatra kao komponenta složenije „strukture“, i označava se kao
pojam
o sebi. Pojam o sebi sastoji
se od stavova i pretpostavki koje osoba ima u odnosu na sebe i svoje
sposobnosti , a koje predstavljaju vodič za njeno ponašanje. (Coopersmith &
Feldman, 1974).
Samopoštovanje
kao važan aspekt pojma o sebi, obično se smatra njegovom ocenjivačkom (evaluativnom)
komponentom.
Pojam
koji pojedinac ima o sebi je opisnog (deskriptivnog) karaktera i ne sadrži
elemente procenjivanja (evaluacije), dok samopoštovanje obuhvata one aspekte
ili stavove koji su samoprocenjivački (autoevaluativni). Razlika (distinkcija)
između toga kako neko opisuje sebe i kako sebe vrednuje, prema mišljenju većine
autora, je u tome što je evaluativni aspekt podložniji uticaju situacionih
faktora.
Šeme
o sebi definišu se kao spoznajna (kognitivna) uopštavanja, na osnovu proživljenih
iskustava, koja organizuju i vode procesiranje podataka povezanih sa našim
pojmom o sebi, a stečenim u kontekstu socijalnog iskustva (Fong & Markus,
1982; Markus, 1980). Pristalice sociokognitivizma prave razliku između:
- personalnog (sopstvenog) pojma o
sebi koji odvaja neku osobu od drugih, i
- socijalnog pojma o sebi, kojim osobe
teže da se odrede preko svog odnosa sa drugim pojedincima.
- Za razliku od personalnog nivoa,
socijalni nivo uključivanja u neku aktivnost omogućava pomeranje sa JA na MI i
na taj način dovodi do samopoštovanja definisanog kroz odnose sa drugima (Krnjajić, 2002).
Samopoštovanje
se, uglavnom određuje, kao svesni
(spoznajno-osećajni) izraz samoprocene (samoevaluacije) koja predstavlja
jedan od najdirektnijih pokazatelja integrisanosti (obuhvatnosti) pojma o sebi.
Osnovu
samopoštovanja čine:
- Saznanje i procena osobe da se JA,
kao subjekat i kao objekat, kreće u okvirima uvažavanih standarda, i
- Afektivni odnos osobe prema sopstvenom postignuću.
Samopoštovanje
se, prema savremenim shvatanjima, definiše i kao „poštovanje sopstvene
vrednosti i važnosti, kao spremnost da se bude odgovorna ličnost prema drugima“
(Ova definicija je data 1990. godine u
završnom izlaganju državne komisije za unapređenje samopoštovanja i socijalne
odgovornosti, pri Odeljenju za obrazovanje u Kaliforniji).
U
razmatranju izvora samopoštovanja (Coopersmith & Feldman, 1974), u literaturi
se najčešće izdvajaju dva aspekta:
- Spoljašnji ili eksternalni, koji uključuje refleksiju procena relevantnih
drugih, i
- Unutrašnji ili personalni, koga čine
lična svojstva, postignuće isposobnosti.
Smatra
se da se eksternalno samopoštovanje formira kroz interakcije sa drugim ljudima
, dok personalno samopoštovanje nastaje kroz aktivnu interakciju sa fizičkim
objektima. Ove dve dimenzije , međutim, nisu uzajamno isključive, mogu se preklapati
ili biti u interakciji .
Često
se dešava da se hranitelji trude i bore, ne da bi bili uspešni već,
jednostavno, da bi izbegli „neuspeh“, što u stvari znači uskraćivanje
hraniteljskih podobnosti. Na taj način hraniteljsko iskustvo postaje značajan
faktor hraniteljskog pojma o sebi, što dalje negativno utiče na hraniteljske
vrednosti i samopoštovanje. Dalje, neophodno je razumevanje odnosa između samopoštovanja
i vrednosti, kao i potencijalno pozitivnog i negativnog uticaja koje republičke
i lokalne institucije mogu imati, a već ih imaju, na samopoštovanje svakog
hranitelja.
Takođe,
pokazalo se u praksi da je nivo samopoštovanja podjednako važan za hraniteljsko
postignuće, kao i ovladavanje odgovarajućim znanjima i sposobnostima.
Hranitelji
vrlo dobro razumeju fidbek (povratne informacije) o svom hraniteljskom
postignuću koji (ne)dobijaju od svojih „saradnika“ iz nadležnih institucija, a
što dalje utiče na njihovo samopoštovanje.
Način
na koji hranitelji procenjuju uzroke svog (ne)uspeha u hraniteljstvu utiču na
njihov buduće rezultate i rad. Uzroke sopstvenog (ne)uspeha osoba može
pronalaziti u sebi (internalni lokus kontrole) ili ih pripisivati spoljašnjim
faktorima (eksternalni lokus kontrole). Pojedinke su sklonije da uspeh
pripisuju sebi i svojim stabilnim sposobnostima, a ne uspeh trenutnim
spoljašnjim faktorima, zbog čega se lokus kontrole može shvatiti kao odbrambeni
mehanizam u funkciji globalnog samopoštovanja(Opačić, 1995). Tako osoba koja
nije svesna da uzroci njenog neuspeha leže u njoj samoj, već ih pripisuje
spoljašnjim okolnostima, u stvari teži da zaštiti sliku o sebi od sopstvene
negativne procene. Na primer: „Nisam uspela zato što me oni tamo ne podnose“ a
ne „zato što se nisam dovoljno trudila“ ili „zato što nisam kompetentna“.
Hraniteljska
iskustva podrazumevaju i učešće u određenim aktivnostima i različite oblike
interakcija sa socijalnom i fizičkom sredinom putem koji stičemo znanja o sebi
i procenjujemo ih , s obzirom na stepen sopstvene kompetentnosti, mogućnosti da
budemo uzročnik , mogućnosti da izrazimo i razvijemo svoje potencijale.
Dakle, kada
diskutujemo o odnosu između očekivanja u veti s nekom aktivnošću i prethodnog
iskustva u hraniteljskom radu
Ne smemo
izgubiti iz vida način na koji osoba procenjuje uzroke (ne)uspeha u nekoj
aktivnosti. To praktično znači da način na koji hranitelj procenjuje uzroke
(ne)uspeha utiče na njegove buduće rezultate u hraniteljskom radu. Očekivanja
hranitelja u pogledu ishoda sopstvenog rada tesno su povezana sa nivoom
njegovog samopoštovanja. Ne mogu svi hranitelji biti uspešni i dešava se da
neki od hranitelja
kontinuirano
doživljavaju „neuspeh“ što za posledicu ima niska očekivanja hranitelja sa
niskim samopoštovanjem, Čest je slučaj da uspeh u kompetentnim situacijama
dovodi do samoveličanja, dok neuspeh negativno deluje na sopstveno
procenjivanje ličnih sposobnosti. S obzorom na to da kontinuiran „neuspeh“
dovodi do niskog samopoštovanja, samoodbacivanja i smanjivanja motivacije za
hraniteljski rad, „neuspešni“ hranitelji postaju frustruirani i uglavnom prekidaju
svoje aktivnosti vezane za hraniteljstvo.
U
proučavanju efekata iskustva (ne)uspeha na samopoštovanje utvrđeno je da osobe
sa visokim samopoštovanjem više reaguju na uspeh dok osobe sa niskim
samopoštovanjem više reaguju na doživljaj neuspeha (Kimble & Helmreich, 1972.).
Osobe
koje poseduju visok nivo samopoštovanja mogu pokazivati izraženu
samodovoljnost, kao i pozitivne stavove uglavnom prema onima koji ih pozitivno
procenjuju ili imaju slične stavove, a negativne stavove prema onima koji ih
negativno procenjuju (Janjetović, 1997.).
Može
se zaključiti da je nisko samopoštovanje, uglavnom povezano sa povoljnim
procenama drugih. Nalazi nekih istraživanja upućuju na zaključak da se osobe sa
izrazito visokim i izrazito niskim samomopoštovanjem razlikuju od osoba sa umerenim
samopoštovanjem po načinu reagovanja na neke društvene situacije. Osobe iz prve
dve grupe osetljivije su na procenjivanje od strane drugih ljudi više zavise od
pomenutog fidbeka (povratne informacije) u formiranju samoprocena, od osoba sa
umerenim samopoštovanjem.
- Visok nivo samopoštovanja obuhvata
visok nivo samopouzdanja, zadovoljstva sobom, sopstvenim sposobnostima i
osobinama a može se predstaviti skupinom rečenica, na primer: “Ne prodajem se
za lulu duvana“, „Nisam tikva bez korena“, „Ne jedem bunike“, „Još mi svrake
nisu popile mozak“, „Ја сам особа која држи до себе“,…
- Nizak nivo samopoštovanja obuhvata
nizak nivo samopouzdanja, zadovoljstva sobom, sopstvenim sposobnostima i
osobinama a može se predstaviti skupinom rečenica, na primer: („Nas niko ništane
pita“, „ Šut sa rogatim nikad nije izašao na kraj“, „Ideja jeste dobra ali od
toga nema ništa“.“Сумњам да ћe to moći da se uradi“…)
- Kontrolu nad ishodima svog
ponašanja, osobe sa eksternalnim lokusom kontrole (mesto kontrole izvan sebe) pripisuju
„silama“ izvan sebe – sreći, slučajnosti, sudbini ili „moćnicima“ koji su na
vlasti, „U životu dobro prolaze samo oni koji su ljigavi“ i slično.
S
obzirom na to da je samopoštovanje usko povezano sa socijalnim odnosima, kao i
sa iskustvom (ne)uspeha u različitim okolnostima (postignuće hranitelja i ostala
hraniteljska iskustva) i napredno učenje, mogu ostvariti značajan uticaj na
samopoštovanje hranitelja. U praksi smo često suočeni sa činjenicom da
hranitelji ne dobijaju dovoljno pozitivnih poruka, odnosno pohvala, ohrabrenja
i podrške od strane nadležnih institucija, koje bi im pomogle da razviju
pozitivnu društvenu sliku o hraniteljskom radu. Razlozi za ovo su brojni i
složeni, ali za posledice imamo sve veći broj hraniteljskih osoba sa niskim
samopoštovanjem.
Da
bi nadležne institucije dovele do trajnijih pozitivnih promena u samopoštovanju
hranitelja, trebalo bi dosledno i kontinuirano da stvaraju situacije u kojima
će hranitelji primati pozitivan i konstruktivan fidbek (povratne informacije).
Postoje
različiti načini na koje institucije mogu pomoći hraniteljima u razvijanju samopoštovanja.
Jedna od zanemarenih metoda je učenje po modelu
(primer dobre prakse). Svojim ponašanjem i vrednostima koje zastupaju,
institucije, u značajnoj meri, modeluju samopoštovanje svakog hranitelja.
Nekoliko slučaja iz hraniteljske prakse pokazuju da institucije koje su pružile
podršku hraniteljima proizvele su veće samopoštovanje kod tih istih hranitelja.
Hraniteljstvo se još uvek nalazi u senci ukupne socijalne tranzicije i iz tog
razloga nemamo sprovedeno istraživanje koje bi pokazalo vrstu i količinu
institucijalne podrške hraniteljima, odnosno institucijalnog uticaja na opšte
samopoštovanje samih hranitelja. Zato možemo diskutovati samo na osnovu
pokazatelja zatečenih u praktičnom doživljavanju hranitelja.
Nerazvijene
socijalne veštine smatraju se jednim od glavnih pokazatelja niskog
samopoštovanja hranitelja. Zato ukazujem na preku potrebu da se hraniteljima
omoguće različita obrazovna iskustva u kojima će imati priliku da razvijaju
veštine komunikacije, efikasno donose odluke i dobro funkcionišu u
interresirnim odnosima.
Na
osnovu dugogodišnjeg hraniteljskog iskustva a po ugledu na evropske primere
dobre prakse možemo sačiniti preporuku u cilju unapređivanja kvaliteta
hraniteljstva:
- podsticati učešće lokalnih
institucija u razvoj kvalitetnog hraniteljstva
- povećati osetljivost republičkih
institucija za potrebe hraniteljske mreže
- primenjivati programe namenjene
prevazilaženju predrasuda
- primenjivati metode kooperativnog
celoživotnog učenja kroz hraniteljski rad
Generalno
gledano, kooperativni stavovi za koje se zalaže manji broj hranitelja, povezani
su sa socijalnom kompetentnošću, bazičnim poverenjem u institucije i
optimizmom.
Pregledom
istraživanja u kojima su poređani efekti kooperativnih i individualnih oblika
učenja, ukazuje na to da iskustva kooperativnog učenja imaju za rezultat
povećano samopoštovanje učesnika (Johnson,
Johnson & Holubec, 1993). U kooperativnoj interakciji naglasak je na svim
učesnicima koji rade zajedno u malim grupama da bi postigli grupne ciljeve.
Pojava „gubitnika“je, velikim delom, onemogućena u ovakvoj sredini, pošto svaki
učesnik doprinosi prema sopstvenim mogućnostima. Na ovaj način, verovatnije je
da će učesnik doživeti uspeh, kao i da će se povećati podrška od strane ostalih
učesnika u grupi.
Pozitivni
fidbek i podrška od strane saradnika, kao i češće doživljavanje uspeha u radu,
vode ka generalizovanom porastu samopoštovanja i osećanja kompetentnosti.
Povrh
svega, važno je naglasiti neophodnost da institucije i stručni saradnici rade u
atmosferi saradničke razmene i kolegijalne podrške kako bi se stvorili uslovi
za smanjivanje učestalosti onih oblika ponašanja koji dovode do snižavanja
samopoštovanja hranitelja.
Kada
hranitelji primaju kontradiktorne poruke, nepažljiva i nedosledna potkrepljenja
od strane kompetentnih osoba, otvara se konfliktna situacija u kojoj hranitelji
imaju teškoća u formiranju granica u ponašanju, kao i u konstruisanju sopstveni
vrednosti i stavova.
Uspešno
uspostavljanje atmosfere razmene informacija i saradničke podrške među
institucije i hranitelja u okviru hraniteljstva, obezbeđuje demokratsku klimu u
kojoj se podstiče sloboda mišljenja, ohrabruje lična odgovornost i autentični
dobrinos hraniteljstvu i međusobnim odnosima, što čini povoljnu atmosferu za
razvoj (samo)poštovanja svih učesnika u razvoju kvalitetnog hraniteljstva.
Нема коментара:
Постави коментар
Pišite, komentarišite, predlažite, kritikujte, postanite član ovog foruma.
Vaš mali komentar može biti veliki doprinos uspostavljanju boljitka za veselo detinjstvo svakog deteta.