Na značenje termina „dete sa posebnim potrebama“ nemam
odgovore. Zato ću postavljati pitanja
„stručnjacima“ koji se frljaju (razbacuju) strategijama i podzakonskim aktima, jer
ja sam hranitelj, laik (amater), sasvim mali čovek, običan i za mnoge „poseban“
koji ne može pričati ni o čijem pravu i potrebama osim o pravima i potrebama
svog maloletnog štićenika Srećka.
Možda, će se neko od vas koji čitate pitati zašto naslov stoji pod znacima navoda. Ja stvarno ne znam i ne razumem šta su i koje su to „posebne“ potrebe! Možete to napisati i ćirilicom ali meni to neće značiti ništa. Šta neke i nečije potrebe čini posebnim, njihovo značenje, suština, način zadovoljavanja ili je važno samo takvom etiketom nekoga stigmatizovati (obeležiti)?
Možda, će se neko od vas koji čitate pitati zašto naslov stoji pod znacima navoda. Ja stvarno ne znam i ne razumem šta su i koje su to „posebne“ potrebe! Možete to napisati i ćirilicom ali meni to neće značiti ništa. Šta neke i nečije potrebe čini posebnim, njihovo značenje, suština, način zadovoljavanja ili je važno samo takvom etiketom nekoga stigmatizovati (obeležiti)?
Mislite li da je potreba za pisanjem posebna? I Srećko
ima potrebe da piše jer papir sve trpi i razume, pamti, ne briše, tako da
jednom zapisano uvek ostaje nepromenjeno. Srećko piše levom rukom i ne razumem
zašto bi to bila „posebna“ potreba.
Srećko ima potrebe da utoli glad i žeđ, da iskaže smeh
i tugu. Ima pravo na život, na slobodu
kretanja, obrazovanje, ljubav, kulturu, na slobodu govora…. Po čemu su to
„posebne“ potrebe?!
Da li su one posebne ili neko ima posebnu želju i pravo da
ih nazove posebnim?!
Da vas podsetim; Srećkova je nesreća proizvod bolesnog
društvenog stanja a možda i posledica „visoke tehnologije“ akušerstva. Nije
kriv neko ko postavlja arhitektonske prepreke po institucijama, pod
pretpostavkom da neko ko je dručagiji, sa verigama u očima, sa nefunkcionalnim ekstremitetima nema potrebu, recimo za obrazovanjem i neće koristiti to pravo. Jer, šta
će njemu škola, on je nesposoban, takvi su mu geni. Ili smatrate da neko ko je tuđom
greškom postao drugačiji od drugih nema razvijen ni intelekt, i njegov mozak je
„poseban“ kao njegovo telo?!
Osam godina se pitam kakve su to potrebe koje nisu
posebne, kako se zovu te potrebe koje se postavljanju na suprot posebnim?! Ali
opet ne znam koje su to potrebe.
U sociološkoj literaturi nalazim podelu prema načinu nastanka
na urođene (primarne) i stečene (sekundarne). Ova podela je samo uslovno
prihvatljiva u slučaju kad označava da su prve potrebe uslov egzistencije, dok
se druge stiču i razvijaju. Kakva je i čija klasifikacija potreba na „posebne“
i „neposebne“ ili „normalne?!“
Tako je i sa kretanjem. Zar se za nekog može reći da
ima „posebnu“ potrebu za kretanjem?! Vi smatrate da može? Da bi došli do
određenog mesta svi imamo istu potrebu za kretanjem. Put i sredstvo kojim ćemo
doći i način na koji ćemo to uraditi je naš izbor. To je naša redovna potreba
ali, kad je osoba sa invaliditetom u pitanju onda to okarakterišete kao
„posebnu“ potrebu. Isto se dešava i u unutrašnjosti neke ustanove: kada idete
na više spratove, obično se penjete liftom, a kad lift ne radi onda morate
stepenicama. Ali, kad taj isti lift koriste osobe sa invaliditetom one imaju
„posebnu“ potrebu?!
Potreba za ljubavlju...Da li znate nekog ko ne iskazuje tu potrebu?! Sada
očekujem da i hraniteljima prilepite etiketu „posebnih“ jer zadovoljavaju
(onoliko koliko mogu i kako znaju) detetu potrebu za porodičnom ljubavlju. Ne, ne
i po sto puta NE sve dok postoje takve barikade, hendikepi i ograničenja u
vašim glavama o seci sa „posebnim“ potrebama ne možemo voditi zdravu diskusiju
sa težnjom ka ostvarivanju najboljeg interesa deteta.
Ja vas samo podsećam da svako ima sva prava i slobode
bez obzira na razliku u pogledu pola, starosti, rase, jezika, veroispovesti,
nacionalnog ili društvenog porekla ili nekih drugih ličnih svojstava i
karakteristika. Dakle, način zadovoljavanja naših potreba je naše pravo na
izbor, naša lična sloboda, sve dok ne narušavamo slobodu i pravo drugog.
Zapitajte se na trenutak poštujete li vi ovo pravo i slobodu kada pričate o
deci koja pripadaju ranjivim grupama?!
Meni je jasno da terminologija mora postojati i da se
sve u životu mora zvati nekim imenom, da bi se razumjeli i komunicirali. Ali
dok vi koristite ovakvu terminologiju, ja vas ne razumem. Molim vas, da mi
nakon ovolikog mog neznanja odgovorite i naučite me koje su „posebne“ potrebe
malog Srećka, koje su „posebne“ potrebe osoba sa invaliditetom? I kako se zovu
ovakva vaša razmišljanja - nisu li ona „posebna“?
Zar nije kulturno i civilizovano reći: dete u stanju
potrebe za dodatnom podrškom? Ja ne tražim i ne očekujem vaša lična angažovanja
za dodatnom podrškom ali sam očekivao da, kao stručnjaci za društvene nauke
priznate angažovanje pojedinaca (personalni i pedagoški asistenti) na pružanju
dodatne podrške deci u implementiranju (ostvarivanju) prava deteta i troškove takvog
angažovanja pristojno finansijski nadoknadite. Dragi moji „stručnjaci“, bio ja
amater ili ne, još uvek (da prostite) ne zakopčavam svoje košulje na leđa.
Нема коментара:
Постави коментар
Pišite, komentarišite, predlažite, kritikujte, postanite član ovog foruma.
Vaš mali komentar može biti veliki doprinos uspostavljanju boljitka za veselo detinjstvo svakog deteta.