петак, 22. јун 2012.

Strateški plan 2012.-2015.

Udruženje hraniteljskih porodica "Iskrica" sačinilo je nacr strateškog plana  Saveza hranitelja Srbije "Više od porodice"za 2012.-2015. 
Nacrt ovog dokumenta UHP "Iskrica" izlaže zainteresovanim hraniteljskim osobama i hranitelskim organizacijama radi bližeg upoznavanja i mogućnosti participacije (učešća) zainteresovanih strana.
Sugestije i predlozi biće uzeti u razmatranje pri sačinjavanju finalne forme strateškog plana na prvoj narednoj sednici Upravnog odbora Saveza.   



STRATEŠKI PLAN 2012.-2015.

I  UVOD

U Srbiji postoji više od 15 hraniteljskih udruženja (u daljem tekstu: organizacija) koje rade na unapređenju položaja dece, međutim, niti je u dovoljnoj meri zastupljeno njihovo učešće u procesima donošenja politika za decu bez roditeljskog staranja niti njihovo pojedinačno delovanje može da ima toliko snažan uticaj na donosioce odluka. Ne postoje razrađeni mehanizmi koji podstiču i promovišu aktivnu participaciju dece na svim nivoima.

Okupljanje većeg broja hraniteljskih organizacija i zajednički rad u procesima zastupanja najboljeg interesa deteta omogućava snažniji uticaj na donosioce odluka i osigurava veću prisutnost izvornih predstavnika hraniteljskih porodica u svim procesima kreiranja politika za decu na nacionalnom nivou.



Umrežavanje hraniteljskih organizacija inicirano je 15. marta 2008.. godine od strane takozvane „somborske grupe“.

Nakon detaljne analize i identifikovanja zainteresovanih organizacija, Savez hranitelja Srbije kao krovna organizacija formiran je 07. 05. 2011. godine i 11.08.2011. registrovan prema Zakonu o udruženjima.

Savez hranitelja Srbije „Više od porodice“ ima za cilj da svojim delovanjem, koristeći iskustva srodnih organizacija i mreža iz zemalja članica EU, doprinese unapređenju položaja hraniteljskih polorodica a stim u vezi, i poboljšanju kvaliteta života dece bez roditeljskog staranja u Srbiji, tako što će nastojati da olakša hraniteljskim udruženjima saradnju sa državnim i lokalnim institucijama, i na druge načine doprineti smanjenju siromaštva

II O SAVEZU

Stalan i neposredan rad sa različitim društvenim grupama nam omogućava da prepoznamo i razumemo probleme u ostvarivanju prava deteta i načine za njihovo prevazilaženje.

Želimo da ujedinjavanjem iskustava i znanja značajnije doprinesemo sistemskim i društvenim promenama koje su u najboljem interesu deteta.

Savez je posvećena ostvarivanju prava garantovanih Konvencijom o pravima deteta Ujedinjenih nacija, Ustavom i zakonima Republike Srbije i ostvarivanju Milenijumskih ciljeva razvoja, deklaracije „Svet po meri deteta, kao i Nacionalnog plana akcije za decu Republike Srbije.

Savez će ostvarivati ciljeve preko većeg učešća hraniteljskih organizacija i dece u definisanju politika za decu, jačanju njihovih kapaciteta i uspostavljanja kanala komunikacije između Saveza i lokalnih, pokrajinskih i republičkih organa i institucija, institucija i tela EU i drugih međunarodnih tela.

Članice Saveza smatraju da briga o deci ima izuzetan značaj za svako društvo koje misli o svojoj budućnosti i da ulaganje u decu predstavlja najsigurniju investiciju u razvoj.

Zbog toga prioritetni zadatak našeg društva treba da bude unapređenje položaja hraniteljskih porodica i dece bez roditeljskog staranja zasnovano na jasnoj i koherentnoj politici, međusektorskoj saradnji uz puno učešće dece, roditelja i organizacija civilnog društva.

ULOGA SAVEZA

Umrežavanje omogućava razmenu i bolji pristup informacijama čime Savez postaje značajan resurs za hraniteljske organizacije. Pruža mogućnosti organizacijama da se međusobno povežu, podržava partnerstva i u smislu razvijanja većih projekata i programa kako bi se izbegla preklapanja istih ili sličnih projekata pojedinačnih organizacija. Sa druge strane, uključivanjem što većeg broja organizacija, ostvaruje se snažniji uticaj na javne politike kroz institucije sistema, nego nastupanjem organizacija pojedinačno.

Savez zagovara dobre prakse i politike koje vode ka sistemskim rešenjima, utiče na obezbeđivanje sveobuhvatnog sagledavanja problema sa kojima se susreću deca i hraniteljske porodice i ostvarivanja intersektorskog pristupa. Jedan od bitnih strateških ciljeva jeste uspostavljanje mehanizma saradnje i uticaja na javne službe, institucije na lokalu, kao značajne socijalne aktere: CSR, škole, domove zdravlja i dr. sa ciljem da svi akteri budu uključeni u povećanje kvaliteta rada i usluge koje se odnose na decu čime se pruža i mogućnost kvalitetnije uzajamne podrške.

Savez može da utiče i na nezavisne regulatorne mehanizme vlasti, Vladu RS i Savet za prava deteta Vlade RS i druge, kao i neposredno na najširu javnost i to različitim aktivnostima podizanja svesti o postojećim problemima u društvu.
Predstavnici hraniteljskih udruženja UH „Duga“, UG „Okrilje života“, UH „Sunce“ i UHP „Iskrica“ (članovi „Somborske grupe“), marta meseca 2011. godine postigli su dogovor o osnivanju krovne (nacionalne) organizacije pod nazivom Savez hranitelja Srbije „Više od porodice“. Na osnivačkom sastanku 07.05.2011. održanom u Pančevu, imajući u vidu trenutni društveni položaj hraniteljskih udruženja i njihove skromne resurse odlučeno je da se za sedište Saveza odabere Pančevo. Septembra meseca Savez postaje formalna nacionalna organizacija. Članstvu Saveza do kraja 2011. Pristupilo je i UH „Zora“ iz Kruševca.

MISIJA, CILJEVI I VREDNOSTI SAVEZA

Savez ima jasno definisanu Misiju, Viziju i vrednosti koje su definisane Statutom i Programskom deklaracijom.

Politika Saveza je postavljena na demokratskim vrednostima i principima.

Misija Saveza je unapređenje položaja hraniteljskih porodica - ostvarivanje prava i ukupno poboljšanje kvaliteta života dece u alternativnom porodičnom okruženju - hraniteljstvu.

Ciljevi:

  1. Povećanje učešća hraniteljskih organizacija u formiranju politika za hraniteljstvo;
  2. Razvijanje kapaciteta organizacije za unapređenje društvenog položaja hraniteljskih porodica i dece na porodičnom smeštaju.
  3. Uspostavljanje kanala komunikacije između Saveza i lokalnih, pokrajinskih i republičkih organa i institucija, institucija i tela Evropske unije i drugih međunarodnih tela;
  4. Uspostavljanje saradnje sa drugim mrežama i organizacijama;
  5. Povećanje vidljivosti doprinosa hraniteljskih organizacija unapređenju položaja pružaoca i korisnika socijalnih usluga iz domena hraniteljstva.

POLITIKA SAVEZA / VREDNOSTI U ŠIREM SMISLU KOJIMA SE ČLANICE SAVEZA VODE I PRIHVATAJU

Timski rad: zajedništvo, usmerenost ka istom cilju uz prihvatanje različitosti, uzajamno poštovanje i uvažavanje tuđih stavova.

Interdisciplinarnost i interkulturalnost: rad Saveza je usmeren ka traženju dobrih praksi, rešenja i metodoloških pristupa u različitim sektorima, strukama i kulturama koje postoje kako u našoj zemlji tako i u inostranstvu a koje mogu ponuditi nova rešenja, veštine, iskustva i ekspertizu.

Transparentnost i otvorenost rada: Savez mora da bude stalno prisutan kako bi i dostupnost informacijama bila aktivnija.

Profesionalnost: svaka organizacija-članica profesionalno nastupa i prihvata obaveze sa punom odgovornošću.

Odgovornost i kredibilitet: aktivnosti Saveza su uvek usmerene ka povećanju kredibiliteta uz iskren, odgovoran i sistematičan pristup.

Partnerstvo: u zajedničkim aktivnostima negujemo partnerski odnos. Savez nije konkurent organizacijama-članicama.

Nenasilje i tolerancija: su principi koje podrazumevamo u svim ostalim vrednostima i ciljevima Saveza.

ČLANSTVO SAVEZA

Najznačajniji resurs jesu upravo organizacije-članice koje dolaze iz svih krajeva Srbije i bave se pitanjima razvoja visoko kvalitetne mreže hraniteljstva.

Savez je otvorena organizacija za pristupanje novih članica koje su saglasne sa statutom, platformom, misijom, vrednostima i politikom Saveza.

III  PROGRAMSKE OBLASTI

Programske oblasti Saveza definisane su na osnovu oblasti delovanja organizacija članica i podeljene u četri glavne tematske celine.

  • Obrazovanje
  • Socijalne usluge
  • Zdravstvena zaštita
  • Slobodno vreme dece
Ostale oblasti koje nisu posebno istaknute a obuhvataju širi spektar aktivnosti su: omladinski aktivizam, volonterizam, interkulturalno obrazovanje, antidiskriminacija, zaštita životne sredine, bezbednost dece i mladih, prevencija trgovine ljudima, medijacija i prevencija vršnjačkog nasilja, pružanje besplatne pravne pomoći i druge.

Programske oblasti Saveza definisane su na osnovu prikupljenih empirijskih činjenica koje oslikavaju potrebu za podrškom razvoju visoko kvalitetene mreže hraniteljstva a zasnovane na nacionalnim strategijama, standardima i primerima dobre prakse zemalja EU. Na osnovu detaljne analize potrebno je formiranje tri tematske grupe (pod odbori za unutarnji razvoj, saradnju i komunikacije) u čijem su sastavu predstavnici organizacija članica koje, svaka u skladu sa svojim mogućnostima pokriva ovako postavljen širok dijapazon delovanja Saveza.

PROGRAMSKE OBLASTI

Prioriteti:

  1. Pitanja socijalne isključenosti pružalaca hraniteljskih usluga (hranitelja) i korisnika (dece bez roditeljskog staranja): uzroci i pravci delovanja ka smanjenju socijalne isključenosti, - promovisanje koncepta socijalne inkluzije
  2. Rani razvoj dece - Promovisanje značaja ranog razvoja
  3. Prevencija zlostavljanja, zanemarivanja i svih drugih oblika nasilja nad decom.
  4. Promovisanje i primena dobrih praksi za prevenciju kao osnovne karike u odgoju deteta.
  5. Dostupnost kvalitetnih servisa i usluga
  6. Dostupnost kvalitetnog formalnog i neformalnog obrazovanja hranitelja i dece
  7. Sistematska participacija dece u donošenju odluka koje su od uticaja za njihov razvoj
Ciljevi:
  1. Veće učešće Saveza u kreiranju politika i strategija koje se tiču formalnog i neformalnog obrazovanja u domenu hraniteljskog rada.
  2.  Povećati participaciju hranitelja i dece u školama
  3. Uticati na kvalitetniju primenu koncepta inkluzije u predškolskom i školskom obrazovnom sistemu
  4. Uticati na veću dostupnost i kvalitetnije usluge i servise koji promovišu značaj ranog razvoja dece
  5. Veće učešće Saveza u kreiranju politika i strategija koje se tiču hraniteljstva dece i porodice
  6. Jačanje kompentencija hraniteljskih porodice za ostvarivanje i zaštitu prava deteta
  7. Pružanje sveobuhvatne podrške za život deteta u porodičnom (hraniteljskom) okruženju i jačanje alternativnih oblika porodične zaštite deteta bez (adekvatnog) roditeljskog staranja.
  8. Uticati na unapređenje postojećih zakonskih okvira i uspostavljanje instrumenata za kvalitetniju primenu zakonskih akata i standarda u cilju razvijanja visoko kvalitetne mreže hraniteljstva.
OČEKIVANI REZULTATI
  • Razvijeni planovi aktivnosti za svaku narednu kalendarsku godinu koji prate prioritete tematske grupe.
  • Izrađene ključne preporuke usmerene ka institucijama u cilju pružanja sveobuhvatne podrške hraniteljskoj porodici i deci naročito od najranijeg uzrasta.
  • Izrađene ključne preporuke za unapređenje i primenu koncepta socijalnog uključivanja hraniteljskih porodica u redovne društvene tokove.
  • Savez je prepoznat kao neophodni akter u procesu donošenja odluka i definisanja politika koje su usmerene ka deci bez roditeljskog staranja i hraniteljskoj porodici.
  • Razvijeni stabilni kanali komunikacije između državnih i lokalnih instanci u cilju
  1.  pitanja ranog razvoja dece,
  2. unapređenja predškolskog i školskog obrazovanja,
  3. unapređenja informisanosti koje su od značaja za ostvarivanje prava iz oblasti socijalne zaštite
  4. podrške hraniteljskoj porodici u nadležnosti javnih institucija
  5. aktivnog učešća hranitelja i dece u redovne društvene tokove
  • Savez učestvuje u procesu izrade i donošenju svih relevantnih dokumenata: Zakona, strategija i drugih podzakonskih akata u skladu sa postavljenim ciljevima.
  • Razrađeni mehanizmi za praćenje (monitoring) javnih politika, primenu koncepta socijalne inkluzije a samim tim i primenu koncepta inkluzije u predškolskom i školskom obrazovanju, formiranje preporuka za planiranje, organizovanje i uspostavljanje usluga za zaštitu dece od najranijeg uzrasta,

PLANIRANJE AKTIVNOSTI

  • Tematske grupe i Savet dece Saveza donose plan rada za narednu godinu u skladu sa Strategijom razvoja tako što za svaku godinu određuju prioritete.
  • Program rada i detaljan plan aktivnosti tematskih grupa predstavlja poseban dokument i donosi se za svaku kalendarsku godinu.
  • Godišnji plan aktivnosti za naredne godine biće donei i moći će da se pronađu kao posebni dokumenti na sajtovima mreže Saveza.

MONITORING I EVALUACIJA

Paralelno sa implementacijom projekata i aktivnosti biće vršeno i praćenje (monitoring) rada Saveza i zajedničkih aktivnosti članica, a po završetku svake aktivnosti urađena evaluacija od strane Upravnog odbora Saveza.

Pored ocenjivanja uspešnosti rada biće potrebno pratiti i realizaciju strateških zadataka definisanih ovim strateškim planom, kao i uspešnost naših strateških ciljeva tj. naše postignuće odnosno stepen postignuća.

U periodu postojanja upravni odbor vrši evaluaciju ispunjenosti ciljeva i stepena realizacije aktivnosti koje se izvode na nivou Saveza i daje dalje preporuke.


IV STRATEŠKE OBLASTI
Strateške oblasti Saveza se oslanjaju i polaze od osnovnih ciljeva i Statuta Saveza.

Imajući u vidu da je Savez novonastala krovna organizacija, srednjeročni plan razvoja usmeren je u dva pravca kroz koja će se realizovati pojedinačni strategijski ciljevi iz svake oblasti.

STRATEŠKE OBLASTI I CILJEVI

1. Strategije usmerene ka razvijanju unutrašnjih kapaciteta Saveza

Ključne strategije usmerene na razvoj i utemeljenje sopstvenih struktura Saveza istovremeno se odnose i na razvijanje kapaciteta pojedinačnih organizacija, njenih članica. Pored toga što težimo ka većoj brojnosti, Savezu je potreban i što veći broj snažnih i uticajnih organizacija, sa dobro izgrađenim kapacitetima, iskustvom u planiranju i realizaciji aktivnosti, pisanju projekata i sl.

Sa druge strane, Savez mora biti spreman da pruži organizacijama potrebne kanale i mehanizme komunikacije i partnerskog delovanja kako bi bio i privlačan za potencijalne članice ali i da bi sebi obezbedi temelje.

Zbog toga Savez mora da poseduje čvrstu unutrašnju strukturu izgrađenu na takvoj strategiji koja garantuje njenu održivost i stabilnost bez obzira na broj organizacija, dinamiku protoka organizacija unutar nje, i eventualnih problema, sukoba, slabosti pojedinačnih članica, smenama u upravljačkim telima itd. U tom smislu neophodno je u prve tri godine rada detaljno planirati svaku aktivnost usmerenu ka razvoju i održivosti samog Saveza i shodno tome razviti odgovarajuća dokumenta.

1.1. Razvijanje i jačanje strukture i politike Saveza se pre svega odnosi na formulisanje načina rada svih strukturnih organa Saveza kao i donošenje dokumenata od značaja koji treba da olakšaju procedure i rad na uspostavljanju jače međusobne povezanosti upravljačkih, savetodavnih i tehničkih tela:

1.1.1. Definisati jasne principe rada i međusobne saradnje i po potrebi kreirati dodatna dokumenta:

  • Pravilnik o radu Upravnog odbora;
  • Komunikacijska strategija koja će predvideti načine i dinamiku komunikacije sa medijima, javnosti ali i organizacija između sebe, i olakšati procese uspostavljanja jasne politike i usaglašenih stavova organizacija članica radi lakšeg postizanja konsenzusa;
  • Program rada Tematskih grupa koji se odnosi na planiranje godišnjih aktivnosti, načine sprovođenja aktivnosti kao i praćenja i procene rezultata, određivanje organizacija koordinatora u okviru tematskih grupa i formiranje tematskih timova za određene uže oblasti, postavljanje jasno definisanih specifičnih ciljeva u okviru programskih oblasti na godišnjem nivou;
  • Sporazume o saradnji sa nadležnim državnim i lokalnim organima koji treba da olakšaju komunikaciju Saveza ali i pojedinačnih organizacija-članica sa državnim organima i nezavisnim telima i institucijama, pristup relevantnim informacijama i omogući veće učešće u svim procesima donošenja odluka koje se tiču porodičnog smeštaja dece i mladih bez roditeljskog staranja, na nacionalnom i lokalnom nivou.

1.1.2. Formiranje Saveta prijatelja Saveza

  • identifikovati zainteresovane strane koje će sačinjavati Savet prijatelja
  • definisanje načina pristupanja i principe uključivanja u rad Saveza

1.2. Razvijanje i jačanje unutrašnjih kapaciteta Saveza podrazumeva kontinuiranu angažovanost svih članica Saveza u odnosu na:

  • identifikovanje kompetentnih organizacija koje mogu da ponude Savezu jače resurse,
  • rad na razvijanju ljudskih i drugih resursa,
  • rad na razvijanju i jačanju dijaloga između samog OCD sektora,
  • rad na razvijanju jakog identiteta Saveza / prepoznatljivost u široj javnosti,
  • definisanje preciznih mehanizama komunikacije i načina svakodnevnog funkcionisanja,
  • definisanje mehanizama saradnje (kroz politiku Saveza usmerenu ka unutrašnjim vrednostima organizacija-članica),
  • rad na povećanju broja članica
1.3. Razvijanje kapaciteta i kompetencija samih organizacija za unapređenje položaja hraniteljskih porodica (hranitelja i dece) i jačanje međusobne saradnje (članica Saveza):
  • kroz razmenu resursa među organizacijama (obuka, znanje, veština, volonteri, tehnički resursi...),
  •  pomoći organizacijama-članicama da lakše dođu do svoje ciljne grupe, članstva, volontera itd...
  • osnaživanje organizacija-članica za učešće u procesima donošenja zakonskih regulativa
  • jačanje organizacija-članica u cilju razvijanja mehanizama za praćenje sprovođenja zakona u cilju unapređenja položaja dece.

1.4. Uspostavljanje stabilnog i održivog modela finansiranja Saveza

Održivi model finansiranja rada Saveza predstavlja značajan strateški cilj u narednom periodu, te je s tim u vezi potrebno doneti plan prikupljanja sredstava koji se odnosi i na finansiranje predviđenih konkretnih aktivnosti koje će Savez realizovati.

Strategiju i model prikupljanja sredstava za planirane aktivnosti donosi Upravni odbor uz podršku Tematskih grupa/pod odbora odnosno određenih nosioca aktivnosti.

2. Strategije usmerene ka konkretnim aktivnostima saveza

Ključne strategije usmerene ka konkretnim aktivnostima odnose se na planiranje i razvoj programskih aktivnosti, tematskih celina i specifičnih ciljeva postavljenih unutar utvrđenih struktura koje su zadužene za realizaciju aktivnosti. U sklopu trogodišnjeg plana strateškog razvoja Saveza, specifični ciljevi su takođe orijentisani na tri godine, s tim što se svake godine pravi poseban plan aktivnosti i program rada za tu godinu u okviru svake tematske celine.

Aktivnosti će biti realizovane od strane organizacija članica koje sačinjavaju timove u okviru Tematskih grupa.

2.1. Povećanje učešća organizacija-članica u formiranju politika za decu

2.1.1. Veće učešće hraniteljskih organizacija na svim nivoima u procesima kreiranja novih politika za decu, analiziranju, unapređenju i kvalitetnijoj primeni postojećih kao i sprovođenje analiza i procesa praćenja državnih mehanizama i zakonskih regulativa koje se tiču položaja dece u našem društvu.

Savez će naročitu pažnju posvetiti onim politikama koje obuhvataju oblasti koje se tiču tema postavljenih u ciljevima tematskih grupa: budžetska izdvajanja za decu i porodicu (hranarina za decu, naknada za hraniteljski rad), socijalna inkluzija, veća participacija dece, kvalitetno obrazovanje, prevencija svih oblika nasilja nad decom...

2.1.2. Veća participacija dece u procesu donošenja politika za decu.

Pored zalaganja da se hraniteljske organizacije uključe u većoj meri u formiranju politika za decu, jedan od glavnih ciljeva Saveza je i zalaganje za veće učešće dece u procesu formiranja politika za decu na svim nivoima i donošenju svih odluka koje se tiču njih samih.

Da bi uspešno predstavljali decu, neophodno je čuti njihova mišljenja i saznati kako oni vide svoje probleme i eventualna rešenja. U ovom trenutku, sagledavajući globalnu sliku, deca su u veoma maloj meri uključena u važne procese donošenja javnih politika i odluka koje se tiču njih samih. Mehanizmi uključivanja dece su nejasni a time i nepristupačni.

Za polazni osnov ove tačke posluži će nam istraživanje koje je sprovela Mreža organizacija za decu Srbije (MODS), u 20 opština u Srbiji koje je obuhvatilo srednjoškolce kao i predstavnike lokalnih samouprava iz oblasti zaštite dece. Istraživanje je sprovodeno u cilju sagledavanja trenutne situacije u Srbiji o tome koliko su deca i na koji način uključena, kao i koji su im mehanizmi na lokalnom nivou na raspolaganju.
 
Aktivnosti:
  •  analiza i praćenje novina u donošenju i izmenama i dopunama postojećih zakona i učestvovanje u kreiranju lokalnih i nacionalnih politika za decu i porodicu
  • iniciranje sistemskih rešenja iz domena hraniteljstva (porodičnog smeštaja)
  •  davanje komentara i preporuka na zakonska dokumenta u izradi
  • analiza i praćenje sprovođenja donetih strategija i mehanizama 
  • zajedničko istupanje pred institucije sistema
  •  zajedničko zagovaranje i lobiranje
  • kampanje podizanja svesti šire javnosti o vrednostima hraniteljstvamedijske kampanje / zajedničko istupanje u javnosti
  • reagovanja (planirano i ad-hoc)
3.1.  Uspostavljanje kanala komunikacije između Saveza i lokalnih, pokrajinskih i republičkih organa i institucija, institucija i tela Evropske Unije i drugih međunarodnih tela;
Savez će uspostaviti saradnju sa različitim državnim organima na svim nivoima (državnom i lokalnom) i u okviru svih oblasti (obrazovnog sistema kao i zdravstvene i socijalne zaštite) kao i  nezavisnim telima u cilju kreiranja odgovorne politike za decu, primena  dobrih praksi i unapređenja pružanja konkretnih usluga koje su usmerene ka deci i hraniteljskoj porodici.
Savez će uspostaviti saradnju i sa nadležnim ministarstvima iz oblasti obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite. U tom smislu planirano je potpisivanje zvaničnih Memoranduma o saradnji između Saveza i Ministarstva prosvete i nauke, Ministarstva zdravlja i Ministarstva rada i socijalne politike.
Takođe je značajno uspostaviti otvorenog dijaloga sa Radnom grupom za prava deteta u skupštini Srbije u cilju unapređenja zakonskih predloga u skladu sa Konvencijom o pravima deteta.
Pored toga, Savez ima za cilj da ostvari višestruko delovanje: na lokalnu vlast (kvalitet odluka koje se tiču dece i rhranitelja, donošenje, razvijanje i sprovođenje LPA za decu), na nacionalni nivo vlasti (promene zakona i javnih politika, sprovođenje NPA za decu).
Uticaj koji Savez ostvaruje treba da se odražava na svim nivoima i to kroz motivaciju i podršku pojedinačnih ili grupa organizacija koje će uspostavljati saradnju i sa nezavisnim telima iz svih oblasti na lokalnom nivou: zaštitnik prava građana,  poverenice za zaštitu ravnopravnosti,  poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, itd.
Savez će, osim toga, podsticati državna tela i institucije na međusobnu saradnju, na republičkom ali i lokalnim nivoima u oblastima koje se tiču unapređenja kvaliteta života dece bez roditeljskog staranja i hraniteljskih porodica. Međusektorska saradnja i multidisciplinarni pristup su ključni za donošenje i održavanje sistemskih rešenja, a u velikoj meri nedostaju na svim nivoima i to u okviru onih oblasti koje Savez obuhvata: prevencija svih oblika nasilja nad decom, socijalna inkluzija, participacija dece, kvalitet obrazovanja, lokalna budžetska, socijalna zaštita dece i briga o deci bez roditeljskog staranja.
U tom smislu aktivnosti Saveza podrazumevaju
  • uspostavljanje formalne saradnje sa relevantnim predstavnicima na svim nivoima;
  • obezbeđivanje kontakata (pojedinačnih osoba za kontakt sa OCD) na svim nivoima: lokalnim (lokalne samouprave), pokrajinskim (sekretarijati i zavodi) i republičkim (ministarstva));
  • uspostavljanje komunikacijske strategije Saveza usmerene ka javnosti - građanima, medijima, relevantnim institucijama sistema;
  • praćenje i analiza novina i promena zakonskih okvira i mehanizama na svim nivoima;
  • analiza stanja i sprovođenja mehanizama od strane nadležnih institucija i davanje ključnih preporuka;
  • podsticanje međusektorske saradnje naročito na lokalnim nivoima;
  •  iniciranje zajedničkih aktivnosti u cilju unapređenja položaja dece i hraniteljskih porodica;
  • predstavljanje dobrih praksi i rešenja i zagovaranje za primene istih.
3.2.     Uspostavljanje saradnje sa drugim mrežama i organizacijama
Značajan strateški cilj predstavlja i saradnja sa drugim mrežama i pojedinačnim organizacijama iz naše zemlje koje se bave istim ili sličnim temama, ali i povezivanje i uspostavljanje saradnje sa sličnim mrežama i organizacijama i na međunarodnom nivou.
Saradnja i razmena iskustava je veoma značajna i višestruko korisna, naročito sa onim mrežama koje postoje već duže vreme i imaju veće iskustvo u radu. Saradnje se mogu uspostaviti na različitim nivoima i na različite načine.  Iskustva drugih mreža i organizacija će omogućiti olakšano pronalaženje dobrih praksi i rešenja, mogućih izazova i strategija za prevazilaženje poteškoća u radu kako u okviru same strukture mreže, tako i u procesu sprovođenja konkretnih aktivnosti.
Aktivnosti:
  • mapiranje i uspostavljanje kontakata sa drugim mrežama i organizacijama u zemlji, regionu, a i šire,
  • praćenje aktivnosti drugih mreža i organizacija i iniciranje saradnji,
  • učestvovanje u uspostavljanju širih regionalnih mreža za decu,
  • organizovanje studijskih poseta,
  • razmena primera dobre prakse i mogućih izazova u radu,
  • učešće na konferencijama i predavanjima
3.3.     Povećanje vidljivosti doprinosa hraniteljskih organizacija unapređenju položaja dece i hranitelja
Rad i zalaganje hraniteljskih organizacija često ostaje nevidljivo široj javnosti, mediji ne pokazuju značajno interesovanje za svakodnevne teme koje hraniteljske organizacije obrađuju. Samo neke od članica Saveza imaju svoje internet prezentacije preko kojih svoj rad plasirati široj javnosti u Srbiji, dok najveći broj hraniteljskih organizacija nema sopstveni web-portal niti su zastupljene na zvaničnim portalima svojih lokalnih institucija.
Društvene mreže su prepoznate kao značajan izvor informacija ali i kanalisanja važnih poruka koje želimo da prosledimo u javnost.
Predviđeno je preuređenje sajta Saveza koji će svim organizacijama članicama ali i drugim hraniteljskim organizacijama koje nemaju svoj sajt omogućiti prostor za oglašavanje svojih aktivnosti. 
 U narednom periodu Savez će aktivno raditi na:
  • uspostavljanju saradnje sa medijima i povećanje medijske vidljivosti svojih članica,
  • razvijanju identiteta Saveza u javnosti,
  • razvijanju prepoznatljivosti hraniteljskih organizacija da su pripadnice Saveza,
  • povećanju vidljivosti na internetu i društvenim mrežama,
  • kampanjama podizanja svesti šire javnosti,
  • plasiranju saopštenja za javnost povodom obeležavanja značajnih datuma na nacionalnom ili međunarodnom nivou,
  • plasiranju u javnost svih inicijativa i aktivnosti Saveza raspoloživim kanalima,
  • ad-hoc reagovanjima,
  • aktivnom korišćenju web sajta Saveza i pojedinačnih organizacija-članica i društvenih mreža za razmenu i plasiranje informacija u javnost.
V  RESURSI SAVEZA
Savez deluje kao neprofitna krovna organizacija koja okuplja hraniteljske organizacije na dobrovoljnoj bazi. Savez nema sopstvene izvore finansiranja i trenutno zavisi od članarine. Osnovni cilj osnivanja Saveza jesu brojne prednosti umreženog rada. Tokom ostvarivanja svojih ciljeva Savez će se voditi preporukama uspešnih mreža iz zemlje i regiona i primerima dobre prakse i stremiti da stekne karakteristike koje će nam omogućiti kredibilitet, stabilnost i vidljive rezultate.

Neke od preporuka koje smo dobili prilikom samog osnivanja biće nam glavne smernice u daljem razvoju, strateškom planiranju ali i planiranju ciljanih aktivnosti.

Prednosti umrežavanja i rada kroz Savez su brojne i doprinose boljem iskorišćavanju resursa svake članice.

PRILOG I


PRILOG II


ANALIZA ZAINTERESOVANIH GRUPA (stakeholders)


Primarne interesne grupe kao krajnji korisnici bi bili svakako deca bez roditeljskog staranja i hraniteljske porodica jer bi, dugoročno gledano oni imali koristi od našeg delovanja.


Da bismo dobili konkretne grupe korisnika na koje mi planiramo da utičemo u narednom periodu, potrebno je izvršiti sistematizaciju interesnih grupa u skladu sa definisanim strateškim ciljevima za naredni period.

Implementacija ciljeva koji su pre svega interno orijentisani na jačanje kapaciteta Saveza u velikoj će meri zavisiti od sekundarnih interesnih grupa (stakeholders: mediji, donatori, saradnici). Uticaj koji će imati na primarne interesne grupe je posredan – jačanjem kapaciteta organizacije biće omogućeno kvalitetnije i efikasnije angažovanje u drugim poljima delovanja i na konkretnim projektima usmerenih na krajnje korisnike.

  


KOMUNIKACIJSKA STRATEGIJA Osnov za Komunikacijsku strategiju Komunikacijska strategija je dokument koji je u skladu sa Strategijom Saveza i predstavlja metodologiju komunikacije između organizacija članica Saveza i javnosti. Tok informacija i dinamična komunikacija su ključne za funkcionisanje Saveza. Stoga je svrha komunikacijske strategije da osigura kontinuiranu i koordinisanu internu i eksternu razmenu informacija među članicama Saveza i drugih interesnih grupa (institucije sistema, međunarodne organizacije, mediji, šira i stručna javnosti itd). Komunikacija je značajna za sve horizontalne strukture, a komunikacijski sistem (interni i eksterni) je jedan od glavnih kapaciteta Saveza. Ukoliko postoji komunikacija, onda ona omogućava Savezu i članicama međusobne veze i znatno efikasnije i efektivnije funkcionisanje.

Ciljevi Komunikacijske strategije

  •  Bolje razumevanje među članicama Saveza,
  • Otvorenija i tolerantnija komunikacija,
  • Jače veze među članicama,
  • Zagovaranje i saradnja sa institucijama vlasti ,
  • Veze sa glavnim eksternim interesnim grupama,
  • Izgradnja pozitivne slike u javnosti,
  • Kontinuirana saradnja sa medijima,
  • Drugi ciljevi koje identifikuju članice Saveza.










http://www.shs-vop.com
Savez hranitelja Srbije „Više od porodice“
26000 Pančevo
Ul.Vojvode Radomira Putnika br.19


Udruženje hranitelja „DUGA“ – Pančevo

Udruženje hraniteljskih porodica „ISKRICA“ – Zaječar, www.iskrica.info

Udruženje hranitelja „SUNCE“ – Leskovac

Udruženje građana „OKRILJE ŽIVOTA“ – Novi Sad, www.florens-zvoncica.org.rs

Udruženje hranitelja rasinski okrug „ZORA“ – Kruševac

1 коментар:

  1. Podela iskustava, povezanost i razmena informacija više su nego neophodni zarad dobrobiti najpre dece u hraniteljskim porodicama a svakako i samim hraniteljima. Čestitam i želim Vam napredak i svako dobro u nadi da će i moja porodica uskoro postati deo Saveza.
    S poštovanjem,

    o.Zlatko Nikolić
    paroh skobaljski

    ОдговориИзбриши

Pišite, komentarišite, predlažite, kritikujte, postanite član ovog foruma.
Vaš mali komentar može biti veliki doprinos uspostavljanju boljitka za veselo detinjstvo svakog deteta.

Materijal za ovaj blog nije nastao preko noći. Nevolja nemuštog dečaka dodeljenog nam na hraniteljstvo dovela nas je do spoznaje o jednom, do tada nepoznatog segmenta društvene zajednice. Prve godine hraniteljskog rada činili smo greške. Tokom daljeg rada shvatili smo da se uspeh u hraniteljstvu, kao i u bilo kom drugom poslu, ne dešava slučajno. „Moć pozitivne misli“ i „Uspeh pomoću pozitivnog mentalnog stava“ uvrstili smo među osnovne principe koji dovode do uspeha.
Zahvaljujem se kolegijalnoj podršci mojih saradnika (Martin Sladok, Čigoja Jasmina i Milankov Stevan) koji su mi pomogli da premostim kritične momente kada sam nailazio na potpuno nerazumevanje naše sredine.
Zahvaljujem se i bližim saradnicima koji su čvrsto podržali osnivanje UHP „ISKRICA“ kao i osnivanje Asocijacije hranitelja i usvojitelja „Porodica plus“.
Zahvaljujem se svima koji su pomogli osnivanje Saveza hranitelja Srbije "Više od porodice".
Molim Božji blagoslov za sve dobre ljude koji su deo sebe podarili mladom ljudskom biću.


Powered By Blogger