U
razgovorima sa poznanicima često me prekidaju rečenicom „Izvini, ajde da
promenimo temu. Filozofija me ne interesuje“. A šta je u stvari „Moralna
filozofija“ poznata i pod pojmom „etika“? Aristotel kaže da je „Moralna
filozofija“ filozofska disciplina koja proučava ljudsko delovanje i norme po
kojima se to delovanje usklađuje ili bi se trebalo usklađivati. Dakle ako ne
analiziramo ljudsko delovanje, uspostavljene norme i ustanovimo da te dve
stvari nisu usaglašene, onda imamo problem sa našim delovanjem, ponašanjem
prema drugima. Opšte uzeto, imamo problem u međuljudskim odnosima čime smo i
sami doprineli urušenju ljudskih vrednosti i širenju „karcinoma“ u našoj
socijalnoj zajednici. Koliko nas hranitelja doživljava blaženstvo u svom radu?
Kakve su nam etičke karakteristike? Koje vrline posedujemo? Na kojim principima
odabiramo saradnike i prijatelje? Koliko smo hrabri da priznamo istinu?
Što je cilj ljudskog života?
Zdrav razum
smatra da je svrha čovekovih radnji neko dobro, odnosno ono dobro koje se
postiže delovanjem. Mnoga takva dobra služe kao sredstva za postizanje drugog
višeg dobra. To najviše dobro kojemu sve teži je za njega blaženstvo. Ono ima
apsolutnu vrednost i ono je krajnji cilj ukupnog delovanja. Sreća je za njega
delovanje u skladu s vrlinom tokom celog života. Da bi se to postiglo potreban
je karakter koji se stiče vežbanjem.
Vrlina je
sredina između dve krajnosti, onako kako bi to razuman čovek odredio. Aristotel
deli vrline na etičke i dianoetičke (razumske).
Etičke
vrline čovek zatiče. One su posredovane postojećim poretkom u društvu, a svoju
valjanost primaju od tradicije i opšte usaglašenosti.
Dianoetičke
(razumske) vrline su u čistom delovanju samog uma, kao što je razboritost, koja
je odlučujuća za etičko delovanje.
Moralno delovanje nastaje
zajedničkim delovanjem razboritosti i etičkih vrlina, tako da se pomoću
razboritosti spoznaju prava sredstva, a etičke vrline postavljaju cilj.
ETIKA
Ako
razmotrimo Aristotelovo etničko gledište uočavamo da ga definišu četiri su karakteristike:
1. Realizam (učenje da stvari postoje nezavisno od subjekta koji
ih saznaje, težnja da se stvari gledaju i prikazuju onakve kakve su u
stvarnosti, realno postojanje)
2. Racionalizam (primena razuma na sve što je čoveku dato u iskustvu,
da razum o tome sudi, ispituje i shvata)
3. imanentizam (granice iskustva i svesti), ograničavanje na
saznanju i granicama iskustva i svesti,
koji drži, dakle, da ne postoji neka stvarnost koja bi bila nezavisna od
svesti, i
4. energizam – etničko shvatanje koje najviše dobro ne gleda u
subjektivnim pokretima i ubeđenjima, nego u objektivnoj sadržini života, u
izvesnoj afirmaciji života, u punom razvitku o potpunoj delatnosti svih vrlina
i svih stvarnih vrednosti.
Sada možemo
zaključiti sledeće:
Ideja je
spojena s pojedinačnom stvari i od nje je nerazdvojiva. Iz toga proizlazi da
razloge za mišljenje i delovanje trebamo da nalazimo u ovozemaljskom životu a
ne u zapisima nekakvih ideja, dakle u vremenu kojeg živimo.
Etičko
saznanje, kao i svaka druga saznanja, utemeljujemo u razumu i iskustvu. Stoga
je praktično delovanje značajno kao i samo znanje. Dakle, izjave mislilaca
trebamo upoređivati sa njihovim delima, te ako su dela suprotna izjavama, onda
su to samo prazne reči, priča radi priče (kod nas su takve pojave shvaćene kao
„kupovina vremena“ radi ostvarenja egoističkih ciljeva izvan društvenih
vrednosti).
Kada
govorimo o dobru, mi ne treba da mislimo na dobro po samom sebi, već o ljudskom
dobru, o onome što je dobro u našem ljudskom životu. To znači da je naša sreća
u nama samima, da smo kao moralna ličnost sami sebi zakon. Onda možemo biti
pravilo i mera istine.
Za etiku je važnije moralno
delovanje, moralni čin i moralni život od same spoznaje vrline. Etičko
shvatanje koje najviše dobro ne gleda u subjektivnim pokretima i uzbuđenjima,
nego u objektivnoj sadržini života, u izvesnoj afirmaciji života, u punom
razvitku i potpunoj delatnosti svih vrlina i svih stvarnih vrednosti.
Područje naše prakse kao delovanje
moramo da razgraničimo od priče „proces koji traje“ od priče koja je okrenuta
nepromenljivom i večnom. Svako biće po naravi teži prema sebi svojstvenom dobru
u kojem pronalazi svoje dovršenje. A ljudsko dobro je delatnost duše prema
razumu. U svojoj duši kao svoj konačni cilj možemo pronaći blaženstvo, koje je
nezavisno od spoljnih okolnosti.
EUDAIMONIA
Što je eudaimonia? Eudaimonia se
uobičajeno prevodi kao blaženstvo, sreća. Ali ne sreća kao kratkoročno
zadovoljstvo, već kao potpuno ispunjenje.
Prema
Aristotelu blaženstvo je:
1) ono čemu svi teže kao svome ispunjenju,
2) kontinuirana i savršena aktivnost, i
3) celokupni ljudski život ugrađujući ovu aktivnost u
vrednosni sistem posedovanja i prijateljstva.
Kako postići blaženstvo?
Blaženstvo ne leži u zadovoljstvu i
užitku, ni u materijalnom posedovanju ni u ugledu i časti u javnom životu, već,
za čoveka tipično u njegovom delu - u potpunom aktiviranju čovekove specifične
biti.
VRLINE
Na pitanje: "Kad je čovjek dobar?"
- odgovor svakako nalazimo u nekoliko
starogrčkih pravila. Čovek je dobar onda
kad postupa onako kako obziran čovek postupa. A kako on postupa? Dobar čovek
traži ispravan razum (recta ratio). A što bi bio ispravni razum? On podrazumeva
delovanje uvek kad su naši postupci 'lepi', a lepi su kada se držimo sredine
između previše i premalo, kada se držimo „zlatne sredine“.
To znači da svaki čovek bira sredinu
u odnosu na sebe, ono što je razumna sredina za jednoga ne mora biti za
drugoga. Međutim, ono što pojedinac u određenom trenutku smatra da je za njega
dobro može se razlikovati od onoga što je za njega istinski dobro. Upravo to
istinsko dobro treba biti cilj, a ostvarivanjem tog cilja postajemo stabilniji,
potpuniji. Zato, kao bitnu osobinu moralnog čovjeka smatramo posedovanje
praktične mudrosti, i sposobnost prosuđivanja.
Razboritost
je umna vrlina koja je odlučujuća za etičko delovanje, bez nje se ne može
izvršavati nijedna karakterna vrlina (hrabrost, pravednost, samosavladavanje,
predanost, velikodušnost, plemenitost duše, časnost, blagost, istinitost, uljudnost
i prijateljstvo). Etičke vrline čovek već zatiče, one su posredovane postojećim
poretkom u društvu, a svoju valjanost primaju od tradicije i opšte
usaglašenosti. Zato je vrlo bitan dio
moralnog formiranja uvežbavanje postojećih društvenih vrednosti.
Dakle,
govorimo o dvostrukoj vrednosti: razumskoj i moralnoj. Razumska vrednost ima
uglavnom i nastanak i porast na temelju pouke, pa joj stoga potrebno iskustvo i
vreme. No moralna vrednost nastaje navikavanjem… ni jedna od moralnih vrednosti
ne nastaje u nama po naravi, jer se ni jedna od stvari koje su po naravi ne
može preinačiti navikavanjem. Kamen koji se po naravi giba prema dolje, bez
obzira koliko ga puta bacili prema gore neće steći tu naviku i uvijek će se
gibati prema dole.
Moralni proces (prema Aristotelu) razlažemo na sledeći način:
1. Čovek želi određeni cilj,
2. On razmišlja o sredstvima za ostvarenje cilja,
3. Opredeljuje se za cilj,
4. Bira izvodljivo sredstvo,
5. Vrši određenu radnju.
Dok etičke
vrednosti postavljaju cilj, razboritost ima zadatak da spozna prava sredstva i
putove koji vode ka dobru. Vrline, pre svega, stičemo kada ih provodimo u delo,
kao i ostala umeća. Ono što učeći činimo to čineći učimo. Gradeći postajemo
graditelji, čineći pravedna dela postajemo pravedni, hrabra dela čine nas
hrabrima. Slično kao i svako umeće, svaka vrednost po istim uzrocima i po istim sredstvima
nastaje i propada. Ako loše gradimo postajemo loši graditelji. Sa vrlinama se
ne rađamo i zato je važno da ih ispravno učimo, vežbamo i razvijamo.
„Moralno
djelovanje za Aristotela je dobrovoljno i u saglasnosti je s izborom. Zato su i
vrlina i porok u našoj moći.“
PRIJATELJSTVO
Niko, makar
imao i sva dobra, ne izabere živeti bez prijatelja. Što je osoba u boljoj
situaciji, to više treba prijatelje. Po Aristotelu prijatelje trebaju:
-
Bogati,
moćni i uspešni: kako bi od njih imali koristi i kako bi zaštitili svoja dobra.
-
Siromašni i
nesrećni: kako bi u njima našli utočište.
-
Mladi: da ih
usmeravaju.
-
Stari: da se
o njima brinu.
-
Zreli i
aktivni ljudi: kako bi činili dobro prema drugima koji će ih razumeti i dobrom
im vraćati.
-
Društvene
zajednice: prijateljstvo između pojedinaca koje će ih držati na okupu.
Neke osobe su prirodni prijatelji, kao
roditelji i djeca, ili kao pripadnici iste skupine, dok su drugi vezani
prijateljstvom koje proizlazi iz okolnosti u kojima se nalaze. Postoje tri
vrste prijateljstva: radi dobra samoga prijatelja; prijateljstvo zbog užitka; i
prijateljstvo radi koristi. Pravo prijateljstvo je ono koje se događa radi
dobra samoga prijatelja. Prijatelji moraju biti uzajamno dobronamerni, a
prijateljstvo ne sme biti sakriveno. Prijateljstvo je takođe neka jednakosti i
zajedništva.
Dvoje ljudi
su pravi prijatelji samo ako gaje dobronamernost jedan za drugoga, te ako su
oboje svesni dobročinstva drugoga prema sebi. Dobri prijatelji ne nalaze se ni
često ni brzo. Nema mnogo dobronamernih ljudi, i kada se sretnu treba im duže
vrijeme da razviju svoje prijateljstvo. Pravo prijateljstvo je nešto što možemo
dostići samo s par pojedinaca, jer je nemoguće udovoljiti velikom broju ljudi u
isto vrijeme.
Najbolja
prijateljstva imaju karakter ujednačene razmene. Takva je razmjena moguća samo
među jednakima. Ako je prijateljstvo između dva nejednaka pojedinca, onda je i
razmena između njih nejednaka.
U nedostatku
prijatelja čovek ne može postići blaženstvo. Razlozi zbog kojih su nam oni
potrebni u postizanju blaženstva su:
-
Ljudi su
društvena bića, bolje je živeti s prijateljima nego sa strancima;
-
Potrebno nam
je da posmatramo delovanje uspešnih pojedinaca, jer nam je lakše učiti iz tuđih
nego iz vlastitih dela, a ujedno je i ugodno posmatrati uspešna delovanja;
-
Blaženstvo
je kontinuirana aktivnost, lakše je delovati zajedno s prijateljima nego sam;
-
Prijatelji
neguju vrline jedan kod drugoga;
-
Prijatelji
pomažu jedni drugima da žive potpunije živote vežbajući međusobno razumevanje;
-
Prijatelji
se osvrću jedni na druge na način da životne izbore prijatelja smatramo
vrednima i prihvatamo ih u svome životu;
-
Prijatelji
su oni s kojima možemo razgovarati;
-
Prijatelji
su prirodna potreba, jer ljudi nisu sami sebi dovoljni.
Ljudi su skloniji da žive u
zajednici, nego sami, a zajednica sloge nastaje tamo gdje ljudi žive u
saglasnosti sa samima sobom i u saglasnosti sa drugima. Sloga je specifično
političko prijateljstvo koje konstituiše život. Čovek je po naravi skloniji
biti u dvoje nego li u državi, kao što je i sam dom primarniji i nužniji od
države.
ZAKLJUČAK
Sreća je ono više dobro čemu svi težimo, ona se postiže delovanjem u skladu sa
vrlinom. Vrlina je sredina između dve krajnosti onako kako bi to razuman čovjek
odredio. Ta sredina nije univerzalna, niti aritmetička, ona je svojstvena
svakom čoveku. Ali uvek treba imati na umu više dobro i u skladu s njim
odlučivati u pojedinačnim slučajevima. Za delovanje u skladu s vrlinom potrebna
je sloboda. Ako nismo odlučili slobodnom voljom onda to nije moralan čin niti
smo za njega moralno odgovorni. Srećan život je onaj koji je ispunjen
intelektualnom aktivnošću, jer samo fizička aktivnost nije dovoljna za dostizanje
blaženstva (sreće).
Sada kada smo se napred napisanog podsetili, ostaje nam samo još jedan korak: da pronađemo osobe koje poseduju
kvalitete pomenute u ovom tekstu i zajedno sa njima sačuvamo sve ono ljudsko
što može posedovati ljudsko biće.
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши