U
istraživanjima iz vremena ranije istorije pročitaćemo da su stanovnici današnje
severne Evrope prepoznati kao “vatreni” i “impulsivni” ljudi nasuprot “hladnim
južnjacima”. U vreme Rimskog Carstva, na
primer, prostor zapadno i severno od njegovih granica smatran je varvarskim prostorom. Danas znamo da takve
predstave više ne važe, ili, ako za nekoga uprkos svemu važe, onda su obrnute.
Ono što je u istorijskoj perspektivi uvek isto, bez obzira na vrednosne
promene, jeste činjenica da se pozicija drugačijeg
određuje iz pozicije moći.
Za sve
discipline (sociologija, antropologija, lingvistika, istorija, socijalna
psihologija, političke teorija, teorija književnosti i filma, imagologija i
slične discipline) stereotip će biti pojam bez koga je teško objasniti
društvenu promenljivost i čovekovu prilagođenost na nju. A šta je zapravo
stereotip i koliki je njegov značaj u društvenoj teoriji, pitanje je na koje se
teško može dati jednoznačan odgovor. Za decu, unuke ili praunuke prosvećenosti
on je najčešće bio praznoverica, ali i nešto čime su se koristili ili nešto što
su i sami proizvodili. Ovi poslednji mu sve više priznaju vrednost neophodnosti
u mišljenju, govoru, orijentaciji. Nešto ranije, odnosno pre priznanja nužnosti
postojanja stereotipa, kao da je među naučnicima postojao konsenzus oko
“dobrih” i “loših” stereotipa, pa su neki bili nesporni ili štaviše poželjni,
dok ovi drugi, opet po tom nepisanom dogovoru, nisu dolazili u obzir. Promenama
vladajućih ideologija u XX veku, menjala se i korektnost pojedinih stereotipa.
Danas će politički korisne atribute u minulim vekovima (“civilizovan” i
“varvarin”, na primer) retko ko ozbiljan upotrebiti: poželjno je da govorimo
samo o drugačijem ili o nivoima različitosti, nikako u vrednosnim
suprotnostima iako su oni najkorisnije prečice i već svima jasni.
Ono
što je najviše uticalo na njegovo dominantno javno značenje jeste pretežnost
izučavanja etničkih, kulturnih, rasnih i polnih stereotipa, što je na kraju
dovelo do svođenja ovog pojma na etničku (kulturnu, rasnu ili polnu) distancu,
čime je cementirano njegovo “samorazumljivo” odnosno negativno značenje. Pojam
stereotipa, međutim, nema jednoznačan (negativan) karakter, pa se ovladavanje ovim
pojmom i njegovo definisanje u društvenoj teoriji pokazuje kao složen zadatak.
Pre svega, stereotip je važna kognitivna funkcija, neodvojiva od
komunikativnosti, zbog čega je sam fenomen tipizacije (šablonizacije,
katalogizacije, klasifikacije i sl.) opisiv kao izraz nužnosti jezičkog i
misaonog ekonomisanja.
Drugim
rečima, stereotip je sporazum između
jedne čovekove potrebe i jedne čovekove sklonosti;
Pojednostavljeno,
stereotip jeste efikasno “sredstvo” – ali nije samo “sredstvo” kojim nekoga
vređamo ili hvalimo na rasnoj, etničkoj, polnoj, profesionalnoj, ideološkoj,
fizičkoj ili nekoj drugoj osnovi.
Danas
je stereotip postao jedno od osnovnih sredstava kako u obrazovanju stavova tako
i u njihovom ustaljivanju, nezaobilazni element svakog kolektivnog i
individualnog angažmana, ali i najvažnije sredstvo uspostavljanja, raspodele i
osporavanja moći. Preciznije, stereotip je sredstvo jakih, kojim se obezbeđuje
“kulturna superiornost”, odnosno “kulturni imperijalizam” kao zamena ili produženje
“ekonomskog imperijalizma”.
Naime,
u “povlašćenim” krugovima kao da i dalje postoji konsenzus oko “korisnih”
stereotipa, pa su neki nesporni ili štaviše poželjni, neophodni kao “saznajna
norma”, “akademska ili ideološka legitimacija”, dok neki drugi, budući da su
“prevaziđeni”, bivaju cenzurisani. Poslednjih decenija, zahvaljujući razvoju
studija kulture i sveopštoj dekonstrukciji dominantnih naracija, mnogo vise pažnje
poklanja se retoričkoj korektnosti. Odnos prema drugojačijem, iz usko retoričke perspektive, sigurno se menja –
kako prema manjinama, tako i prema ženama, ličnim izborima i sl. Ipak,
diskutabilno je da li nova “korektna retorika” utiče na menjanje dugo stvaranih
predstava; da li se promenom retorike “deci sa posebnim potrebama” u “deca u
potrebi za dodatnom podrškom” u zvaničnim stavovima suštinski menja status ove
grupe ili se još više naglašava postojanje predrasude? Drugim rečima, da li su
promenjene oznake i imena u javnom govoru stereotipi našeg doba – retoričke
maske čijom se skoro obaveznom upotrebnom priznaje i legitimizuje postojanje obeležja
(stigma), još više provociraju osetljiva
mesta – ili ovakva praksa bar unekoliko dovodi do promene statusa
“obeleženih”, čime “deca sa posebnim potrebama” bivaju manje “posebna”?
U
svakoj komunikaciji stereotipi su zapravo neophodni i praktične koristi od njihove
upotrebe danas su svima poznate: oni su sredstvo izražavanja posebnosti, kulturne
i svake druge pripadnosti, konstruisanja distance, slike kolektivnog identiteta
i kolektivn različitosti, ali i mnogo više od toga. “Slike u glavama” odnose se
i na neverbalne predstave i postupke, odnosno i na ono što ne mora biti
izrečeno, nego je deo opšteg idioma koji formira identitet. Stoga bi pogrešno
bilo misliti da predstave o kojima se ne govori javno ne postoje. Naprotiv.
Naše poimanje sveta uglavnom se zasniva na nizu prećutnih pretpostavki,
bez obzira na zvanični stav. To su vrednosti, mišljenja i predstave o svetu
koje se zbog svoje “bazičnosti” i “prirodnosti” uglavnom ne artikulišu. Ona su
poput gramatičkih modela maternjeg jezika. I kao što se ta gramatika uči u
ranom detinjstvu, u porodičnom okruženju i nikada se ne preispituje, osim kada
“zaškripi”, tako i ove pretpostavke ostaju izvan svakog javnog
problematizovanja i preispitivanja, ali i važan deo kulturne intime,
individualne i grupne. Osnovu tih pretpostavki čine “samorazumljive istine”,
zbog čega se retko preduzima njihovo preispitivanje. Ako i dođe do diskusije nepromenljivih u gledištima, ono se
odvija u značajnom životnom (empirijskom) vakuumu. U slučajevima dece koja su u stanju potreba za dodatnom
podrškom reč je o inerciji i trajnosti upravo sistemski i pravno naloženog
zaboravljanja onih uverenja koja opstaju uprkos promenama zvaničnih gledišta
i prilagođavanja kulturno korektnom odnosu. Drugim rečima, odsustvo određenih
predstava iz javnog gledišta ne isključuje mogućnost njihove stabilnosti u
društvenom mapiranju i orijentisanju. Zbog svoje raširenosti i prihvaćenosti te
predstave mogu biti i ne vidljive. S
druge strane, mogu biti i svesno prikrivane i prećutkivane, budući da se kose sa
političkom, pravnom ili socijalnom korektnošću današnjeg perioda. Ovakvo
stanovište podjednako uvažava očekivani način viđenja stvari (reagovanja ili ponašanja) i ustaljeni način
govorenja. Za razliku od uobičajenog razumevanja, u kome je stereotip skoro
uvek verbalizovana predstava (retorički kliše), ova šira slika fenomena navodi
na razvrstavanje u okviru samog pojma na jezičke stereotipe (stereotipe u
jeziku/govoru), koji su njegovo neophodno svojstvo, i na stereotipe u postupanju
(neverbalni, očekivani način reagovanja).
Ako bi
se ovaj ideal-tipski model mogao dalje razvijati, nemi stereotipi bi u takvoj raspodeli više odgovarali takozvanim
introspektivnim, t(r)ajnim i opštim stereotipima, dok bi u domenu glasnih stereotipa bili oni koji se tiču
autopromocije, markantnih mesta u opisu savremenog stanja, pomodarskog gledišta
i uopšte užeg tematskog ili vremenskog konteksta. I dok se korektnost ili
aktuelnost pojedinih glasnih
stereotipa menja, što ih izbacuje iz javne arene, zamenjuje novima ili prepušta
zaboravu, nemi stereotipi se skoro nikada ne potroše.
U
praktičnoj ravni to izgleda ovako: na jednoj strani su predstave koje mogu ali
i ne moraju da se prepoznaju kao stereotipi i koje postaju opšta retorička
mesta određenog konteksta; na drugoj strani imamo doslednost u verbalnom
neoznačavanju, ćutanju ili prećutkivanju, koje je takođe opšte mesto tog istog
konteksta, odnosno konstitutivni deo same prakse. Vitalnost veze između ovako označenih tipova stereotipa
je nesumnjiva: ono što se ćuti ili prećutkuje, napreduje iza površine retoričkih
predstava. Iz ove perspektive, ćutanje je glasnije,
jer mu tek govorenje daje potpuni
smisao, osvetljavajući upravo ono što je u ćutanju najsuštinskije. Pod ćutanjem
se, dakle, ne podrazmeva samo neprevodivost u jezik ili negovorenje u
bukvalnom smislu, nego mnogo više ono što ostaje iza izgovorenog kao neartikulisano ali prisutno. Hipotetičkim
uspostavljanjem lestvice važnosti ovako razdvojenim stereotipa, nemi stereotipi
bi, uprkos svojoj statičnosti (ili zahvaljujući upravo njoj), imali veću težinu od glasnih stereotipa.
Zato
se u najkraćem može reći da je agresivnost glasnih stereotipa uslovljena kumulativnošću
nemih (prećutnih) stereotipa.
Budući
da stereotipi ne postoje samo na retoričkom i manifesnom nivou, ovaj fenomen je
izrastao u poseban i ne uvek lako
prepoznatljiv iz gledišta prosečnog čoveka. S druge strane, izvesno je da ako
postoje privilegovani akteri u
proizvođenju i emitovanju stereotipnih, pojednostavljenih predstava, onda su
oni vezani za sferu javnog i političkog, odnosno za moć javnog i političkog
shvaćenu u najširem smislu.
Dakle,
da li je ono što se stereotipom tvrdi tačno ili netačno, odnosno lažno, u strogom
smislu reči, za analizu je irelevantno pitanje. Negiranje, zamena ili
antistereotip može se razumeti kao reakcija na stereotipe dugog trajanja, zbog
čega to nije strategija za “brisanje” stereotipa, nego je više postupak koji na kraju dovodi do još
jačeg potvrđivanja stereotipa dugog trajanja.
Ako bi se napravila i najgrublja
paralela između dominantnih priča između patrijarhalnog i liberalnog stanovišta,
ona bi svakako pokazala da se u prvom slučaju glavna priča organizuje oko
pozivanja na dobročinstvo, a u drugom slučaju - na društvenu odgovornost.
Нема коментара:
Постави коментар
Pišite, komentarišite, predlažite, kritikujte, postanite član ovog foruma.
Vaš mali komentar može biti veliki doprinos uspostavljanju boljitka za veselo detinjstvo svakog deteta.