Obrazac broj 1 (SINTETIZOVANI IZVEŠTAJ) propisuje način i elemente za procenu sposobnosti i uslova potencijalnih hranitelja/hraniteljica. Ovaj obrazac popunjavaju radnici centra za socijalni rad ovlašćeni za realizaciju hraniteljskog programa a potpisuju ga tri člana stručnog tima. Popunjen obrazac br.1 predstavlja NALAZ I STRUČNO MIŠLJENJE O OPŠTOJ PODOBNOSTI BUDUĆIH HRANITELJA
Kada stručni tim centra za socijalni rad donese pozitivan izveštaj (na obrascu br.1) u propisanom roku hraniteljskom licu se izdaje potvrda na obrascu br.2 (POTVRDA O BAVLJENJU HRANITELJSTVOM)
Treba imati u vidu da ova potvrda ima važnost dve godine nakon čega se obnavlja mišljenje o opštoj podobnosti hranitelja. Predviđena je i obaveza hranitelja, u toku važenja potvrde, na određeni broj sati pohađanja (akreditovane) edukativne nastave propisane pravilnikom.
Osim ličnih (opštih) podataka o kandidatu (potencijankom hranitelju/hraniteljici) upisuju se procene:  
| ELEMENTI ZA PROCENU | 
| Konstatuju se: isprave koje su hranitelji dostavili, u skladu sa   zakonom, kao i datum izdavanja isprava i njihova ispravnost. Procenjuje se: da li budući hranitelji ispunjavaju, na osnovu isprava,   zakonske uslove za utvrđivanje opšte podobnosti za hraniteljstvo. | 
| Datum sačinjavanja stručnog   mišljenja | 
| ELEMENTI ZA PROCENU | 
| BIOGRAFSKI PODACI, ISTORIJA PARA I   SADAŠNJI SASTAV I STRUKTURA PORODICE Konstatuju se: biografski podaci budućih hranitelja, pojedinačno vezano   za njihove porodice porekla, kao i od kada su supružnici zajedno, da li imaju   prethodne zajednice i dece iz tih zajednica, sa kim deca žive, koliko članova   ima hraniteljska porodica, ko su njeni članovi (par, pojedinac, proširena   porodica) da li ima usvojene ili dece na hraniteljstvu. Procenjuje se: da li porodica, po svojoj strukturi, obezbeđuje dobar   model porodičnog života za dete - decu koju bi prihvatila, kao i kakvi su   kapaciteti porodice u odnosu na broj dece o kojima bi brinuli. | 
| STAMBENI USLOVI PORODICE Konstatuju se: podaci o stambenoj situaciji budućih hranitelja -   vlasnici kuće ili stana, odnosno podstanari ili korisnici stana u društvenoj   svojini; da li postoji komunalna infrastruktura - struja, voda, grejanje,   telefon; veličina stambenog prostora, opremljenost, raspored soba i prostor   koji je planiran za dete - decu na hraniteljstvu. Procenjuje se: funkcionalnost prostora u odnosu na potrebe porodice i   posebno na potrebe deteta, adekvatnost prostora namenjenog za dete, grejanje   tog prostora, osvetljenost, povezanost sa ostalim prostorom, bezbednost za   dete. | 
| DEMOGRAFSKI POLOŽAJ I DOSTUPNOST   RESURSA Konstatuju se: podaci o tome gde se stan nalazi (selo, grad prigradsko   naselje i udaljenost od grada) kako je organizovan prevoz do mesta življenja   budućih hranitelja, da li u mestu življenja postoji vrtić, osnovna škola,   specijalna osnovna škola, srednje škole, zdravstvene ustanove, sportski   tereni, ustanova kulture i dr. Procenjuje se: da li porodica aktivno koristi raspoložive resurse, koji   su nedostajući resursi: u odnosu na potrebe porodice sa detetom, i na koji   način porodica u nedostatku resursa zadovoljava svoje potrebe. Procenjuje se   zadovoljstvo porodice uslovima u mestu življenja. | 
| PRIHODI I RASHODI PORODICE Konstatuje se: na koje sve načine porodica ostvaruje prihode, koji su   stalni a koji povremeni i koliki je prosečni mesečni iznos prihoda porodice,   kao i prihod po članu domaćinstva. Procenjuje se: koliko porodica sa postojećim prihodima zadovoljava svoje   potrebe i da li su oni dovoljni u odnosu na potrebe svih članova. | 
| ZDRAVSTVENI STATUS ČLANOVA   PORODICE Konstatuje se: zdravstveno stanje porodice i njenih članova na osnovu   lekarskih uverenja - da li budući hranitelji boluju od hroničnih bolesti, da   li su oni ili neko od članova porodice imali problem sa bolestima zavisnosti   i ako jesu na koji način su to prevazišli. Procenjuje se: da li su budući hranitelji fizički i mentalno zdravi,   kakav je njihov odnos prema zdravlju i ukoliko imaju zdravstvene probleme, da   li su isti smetnja za obavljanje hraniteljske uloge. | 
| SOCIJALNO PREDSTAVLJANJE I STIL   PORODIČNOG ŽIVOTA BUDUĆIH HRANITELJA Konstatuje se: koliko je porodica otvorena prema okruženju, koje su   njene vrednosti i uverenja, kakvi su stavovi prema zdravlju, higijeni, novcu,   radu, kulturi, religiji, porodičnoj tradiciji, zabavi, modi, sportu i td. Procenjuju se: životni stil porodice i koliko je u skladu sa   socio-kulturnim okruženjem, da li obezbeđuje podsticajne uslove za razvoj   deteta, odnosno da li iz njega proističu neka ograničenja ili rizici, kakav   je socijalni ugled budućih hranitelja pojedinačno i porodice, u socijalnom   okruženju (na poslu, među prijateljima, komšiluku), kakav je njihov doživljaj   sopstvenog socijalnog ugleda i koliko je on u skladu sa procenama okruženja. | 
| Datum sačinjavanja mišljenja | 
| ELEMENTI ZA PROCENU | 
| OBRAZOVNI STATUS BUDUĆIH   HRANITELJA Konstatuje se: formalno obrazovanje budućih hranitelja i da li budući   hranitelji proširuju i unapređuju svoja znanja i veštine. Procenjuju se: stav budućih hranitelja prema obrazovanju, zadovoljstvo   svojim obrazovanjem i profesionalnom ulogom i dostignućima kao i da li će   obrazovanje adekvatno podsticati kod deteta, kakav model predstavljaju u tom   pogledu, pojedinačno i kao porodica. | 
| VASPITNI KAPACITETI BUDUĆIH   HRANITELJA Konstatuje se: roditeljsko iskustvo budućih hranitelja i njihova   iskustva u vaspitanju dece, kao i njihova iskustva u pogledu vaspitanja u   odnosu na porodicu porekla, šta smatraju presudnim u vaspitanju dece, u čemu   se u pogledu vaspitanja dece na hraniteljstvu osećaju nesigurnim, na koji   način vide da se to može prevazići, od koga očekuju podršku. Procenjuju se: znanja i lična iskustva budućih hranitelja o vaspitanju   dece i njihovi kapaciteti za uspostavljanje kvalitetne relacije sa detetom,   kao i za primenu vaspitnih metoda u skladu sa individualnim karakteristikama   deteta. | 
| KAPACITETI ZA HRANITELJSTVO Konstatuje se: koja znanja imaju budući hranitelji u pogledu razvojnih   potreba dece. Procenjuje se: kako budući hranitelji razumeju potrebe dece različitog   uzrasta, da li imaju empatičnost, responzivnost, sposobnost da prihvate   odgovornost odraslog u relaciji sa detetom i pruže mu fizičku i psihološku   negu, kao i kako će se suočavati sa problemima u ulozi hranitelja. | 
| Datum sačinjavanja mišljenja | 
| ELEMENTI ZA PROCENU | 
| LIČNOST BUDUĆIH HRANITELJA Konstatuje se: da li su budući hranitelji imali ili imaju ozbiljnijih   psiholoških teškoća i ako jesu na koji način su ih prevazišli, da li je u   porodici porekla bilo iskustvo zanemarivanja ili zlostavljanja, kako sada   doživljavaju porodicu porekla i da li su očuvane relacije sa porodicom   porekla. Procenjuju se: iskustvo odrastanja iz porodica porekla (detinjstvo,   mladost, sazrevanje), da li imaju kritičan odnos prema iskustvu odrastanja u   primarnoj porodici. Kakva je emocionalna zrelost i stabilnost budućih   hranitelja, sposobnost za emocionalnu razmenu, responzivnost u odnosu na   potrebe drugih i sposobnost da ostvaruju trajne emocionalne veze, kako   reaguju u kriznim situacijama i na koji način ih prevladavaju, kakvo je   njihovo socijalno funkcionisanje, koliko su bogate, uspešne i trajne   socijalne interakcije koje ostvaruju, kako doživljavaju sebe i kakvi su u   doživljaju drugih o njima, da li su u stanju da rešavaju probleme ili da žive   sa nerazrešenim problemima i očuvaju delotvorno funkcionisanje kroz period   stresa. | 
| PARTNERSKA RELACIJA Konstatuje se: kako hraniteljski par ocenjuje svoj brak i partnerske   relacije. Procenjuju se: odnosi unutar bračne dijade, lične granice, zadovoljstvo   partnerskom relacijom, uloge i drugo | 
| MOTIVACIJA ZA HRANITELJSTVO Konstatuje se: šta su budući hranitelji naveli kao svoje osnovne motive   za bavljenje hraniteljstvom, koliko su različiti njihovi motivi, da li imaju   i kakva su očekivanja u pogledu karakteristika deteta koje bi prihvatili na   hraniteljstvo (pol, uzrast, razvojne karakteristike, poreklo, zdravlje i dr.) Procenjuju se: funkcionalnost i konstelacija motiva za hraniteljstvo i   fleksibilnost motivacije u odnosu na očekivanja budućih hranitelja u pogledu   karakteristika deteta, zrelost odluke o hraniteljstvu, kapaciteti za   uspostavljanje prihvatljive i realistične motivacije. | 
| Datum sačinjavanja nalaza i   mišljenja | 
| III PROCENA KROZ PROGRAM PRIPREME ZA   HRANITELJSTVO | 
| ELEMENTI ZA PROCENU | 
| OBEZBEĐIVANJE SIGURNOG OKRUŽENJA I   ZAŠTITA DETETA Procenjuje se: - nivo početnog znanja i   informisanost budućih hranitelja o hraniteljstvu; - razumevanje sličnosti i razlike između biološkog roditeljstva i hraniteljstva i samoprocena u odnosu na specifične zadatke hraniteljstva; - spremnost hranitelja da, u okviru svoje porodice, obezbede sigurno okruženje za dete; - stečena znanja za prepoznavanje fizičkih, emocionalnih i bihejvioralnih znakova zanemarivanja i zlostavljanja, razumevanje posledica zanemarivanja i zlostavljanja na razvoj deteta, stečene veštine adekvatnog postupanja i podrške deci sa iskustvom zanemarivanja i zlostavljanja i adekvatnog korišćenja raspoloživih resursa; - razumevanje potreba dece s posebnim potrebama i spremnost budućih hranitelja za preuzimanje neposredne brige o detetu sa zaostajanjima u razvoju. | 
| ZADOVOLJAVANJE RAZVOJNIH POTREBA   DETETA Procenjuju se: - znanja budućih hranitelja o   karakteristikama razvoja deteta kroz uzrast i specifičnih potreba deteta bez   roditeljskog staranja; - razumevanje posledica neadekvatnog zadovoljavanja potreba dece i iskustva koja dovode do zastoja u razvoju; - stečene veštine za primenu metoda porodičnog vaspitanja primerene uzrastu, individualnim karakteristikama i iskustvu deteta, ciljevima vaspitanja i pravima deteta. | 
| OČUVANJE IDENTITETA DETETA Procenjuju se: - znanja o značaju očuvanja ličnog   identiteta i životnog kontinuiteta deteta; - razumevanje i prihvatanje različitosti: nacionalne, religijske, socijalne i kulturne; - stečene veštine za podržavanje svih oblika kontakta deteta sa članovima njegove primarne porodice i drugim važnim osobama iz prošlosti deteta. | 
| PREVLADAVANJE SEPARACIJE I   GUBITAKA DETETA Procenjuju se: - znanja o stabilnosti okruženja i   osoba koje brinu o detetu; - razumevanje posledica radnog odvajanja i gubitaka deteta na uspostavljanje trajnih emotivnih veza; - stečene veštine za pružanje adekvatne podrške detetu za prevladavanje separacionih kriza i rehabilitaciju kapaciteta vezivanja deteta; - razumevanje i prihvatanje privremenosti hraniteljstva i spremnost hranitelja da pruže podršku detetu u situacijama promene - povratak u porodicu porekla, usvojenje, osamostaljivanje i dr. | 
| PODELJENA ODGOVORNOST ZA   ODRASTANJE DETETA Procenjuju se: - znanja o pravima deteta,   informisanost o zakonskoj regulativi u odnosu na zaštitu deteta bez   roditeljskog staranja; - znanja o pravima, obavezama i odgovornosti hranitelja; - razumevanje podeljene odgovornosti za zaštitu deteta, veština građenja partnerskog odnosa i timskog rada i aktivno korišćenje mreže podrške. | 
| IV ZAKLJUČAK O OPŠTOJ PODOBNOSTI   BUDUĆIH HRANITELJA | 
| SNAGE I RESURSI PORODICE | 
| POTREBE PORODICE ZA PODRŠKOM I   JAČANJEM KOMPETENCIJA HRANITELJA (ograničenja i rizici) | 
| PODOBNOST U ODNOSU NA KARAKTERISTIKE   DETETA (uzrast deteta, poreklo, broj dece, zdravstvene ili razvojne teškoće deteta) | 
| BUDUĆI HRANITELJI 1. poseduju opštu podobnost za   hraniteljstvo; 2. ne poseduju opštu podobnost za hraniteljstvo. | 
| Datum sačinjavanja procene   stručnog tima | 
POTVRDA O BAVLJENJU HRANITELJSTVOM
Na osnovu člana ___ Pravilnika o bližim uslovima za zasnivanje hraniteljstva i standardima zaštite dece na hraniteljstvu ("Službeni glasnik RS", broj )
Centar za socijalni rad _______________________ izdaje
POTVRDU O BAVLJENJU HRANITELJSTVOM
| (ime i prezime hranitelja) | 
iz _________________, sa stanom u _______________________________ kome je opšta podobnost za hraniteljstvo utvrđena dana ______ 200 . g.
Potvrda se izdaje dana ___________ s rokom važenja od dve godine uz mogućnost produženja.
| Broj: | 
| U | 
| Datum: | 
| DIREKTOR | :  | 
 
 

Leskovac;hranitelj sam od 2004.god.Tada na završetku obuke za hranitelje nismo dobili nikakve SERSIFIKATE o završenoj obuci za bavljenje HRANITELJSTVOM,iako smo veoma uspešni hranitelji i kroz naše porodice je do sada prošlo dosta dece,pitanje za članove stručnog tima-Da li postoji mmogučnost da i mi dobijemo sersifikate?Pozdrav.
ОдговориИзбришиDo sada ste morali, od mesno nadležnog centra za socijalni rad dobiti barem jednu POTVRDU O BAVLJENJU HRANITELJSTVOM sa rokom trajanja (važnosti potvrde)dve godine od dana izdavanja potvrde. Za bliže informacije obratite se na adresu:support@iskrica.info
ОдговориИзбришиili leskovačkom Udruženju hranitelja SUNCE (gospođi Ljubinki Milenković).